آموزش

آموزش ترکیب رنگ ها در نقاشی

ترکیب رنگها

فهرست مطالب

مقدمه

همانطور که در فیزیک رنگ آموختیم رنگ اشیاء بخاطر بازتاب طول موج خاصی از طیف نور سفید می باشد . بدین منظور که آن جسم این طیف رنگی نور را جذب ننموده و بازتاب می نماید پس بدان رنگی که بازتاب می دهد دیده می شود. انسان از این خاصیت برای ساخت رنگ ها بهره گرفته و رنگدانه های شیمیائی را از ترکیبات معدنی و خاکی و … تهیه نموده است. پس در نتیجه پیگمنت های رنگ قرمز که بصورت مصنوعی ساخته شده اند، پس از جذب تمام رنگ های طول موج نور سفید بغیر از قرمز، بصورت قرمز دیده می شود. در طبیعت نیز اشیاء، گیاهان و جانوران به رنگ های متفاوت یافت می شوند و این بخاطر رنگدانه های آنهاست اما بندرت می توانید در طبیعت رنگ خالص و اصلی بیابید و بیشتر رنگ های طبیعی بصورت ترکیبی در طبیعت وجود دارند.

بنابر این برای اینکه بخواهیم طبیعت را در تابلوی نقاشی خود دوباره خلق نمائیم نیاز داریم که این رنگ ها را دوباره سازی نموده و رنگ های شبیه به آنها را بسازیم.

با این مقدمه به سراغ رنگ های موجود و شناخته شده در طبیعت می پردازیم. اگر تمام رنگ های ناخالص و ترکیبی را تجزیه نموده و به رنگ های خالص تر برگردیم متوجه می شویم که سه رنگ اصلی وجود دارند که مابقی رنگ ها از ترکیبات این رنگ ها ساخته میشوند. پس در ابتدا لازمست که رنگ هایی اصلی را شناسائی نموده و برای ساخت رنگ های فرعی نسبت به ترکیب آنها با یکدیگر اقدام نمائیم.

 

رنگ های اصلی (اولیه)

سه رنگ اصلی یا اولیه عبارتند از زرد، آبی و قرمز. (در برخی از سیستم های رنگی رنگ سبز را نیز بعنوان رنگ اصلی می نامند اما می دانیم که رنگ سبز از ترکیب دو رنگ آبی و زرد تشکیل شده است)

 

رنگ های فرعی (ثانویه)

با این سه رنگ اصلی تمام ترکیبات رنگی را می توان ساخت. از ترکیب هرکدام از این دو رنگ اصلی رنگ های فرعی یا ثانویه که معروفترین رنگ ها پس از رنگ های اصلی می باشند، را می سازیم. این رنگ ها عبارتند از:

سبز: از ترکیب دو رنگ آبی و زرد حاصل میشود.
نارنجی: از ترکیب دو رنگ قرمز و زرد حاصل میشود.
بنفش: از ترکیب دو رنگ قرمز و آبی حاصل میشود.

اما همانطور که گفتیم در طبیعت رنگ ها به این شکل وجود نداشته و بصورت ترکیبی وجود دارند. مثلا رنگ زرد اکر Yellow Ochre در طبیعت ترکیبی از سولفات آهن و پتاسیم می باشد که برای ساخت آن می بایست از ترکیب زرد و قهوه ای استفاده نمود.

حال می توانیم با ترکیب این رنگ ها و رنگ های اصلی رنگ هایی دیگر با عنوان رنگ های ثالثیه را بسازیم و همینطور بی نهایت ترکیبی که می توان از ترکیبات دوتایی، سه تایی، چهار تایی و… رنگ ها ساخت که بی انتها می باشد.

 

ترکیب رنگ ها

پس تا اینجا یادگرفتیم که هر رنگی که در طبیعت یافت می شود را می توان با این رنگ های اصلی و فرعی و ثالثیه و … ساخت. در طول سالیان از انسان های غارنشین گرفته تا انسان مدرن، آدمی همواره با تقلید از طبیعت درحال ساخت رنگها با استفاده از مواد معدنی و گیاهی بوده است و این رنگ ها را با پیشرفت تکنولوژی خالص تر نموده و بصورت پیگمنت های استاندارد تعریف نموده است. مثلا پیگمنت شماره ۱۶ رنگ بنفش (در پالت رنگ ها ی وینزور) رنگ بنفش (Mauve) ماو هست که برای ساخت آن می بایست رنگ قرمز کادمیوم و آبی اولترامارین را باهم ترکیب نموده و سپس کمی رنگ سبز پرمننت به آن بیفزائیم و برای روشن تر شدن رنگ سفید تیتانیوم به آن اضافه کنیم تا رنگ ماو بدست آید. پس می بینیم که با استفاده از ترکیب رنگ های اصلی و فرعی و … می توان تمام رنگ هایی که در طبیعت یافت می شوند را بسازیم.

در اینجا این سوال پیش می آید که رنگ هایی که در فروشگاه ها وجود دارند دقیقاً رنگ های اصلی و فرعی نیستند و هرکدام دارای نامی منحصر بفرد بوده و با شماره ای شناخته می شوند. بنابر این نتیجه می گیریم که ساخت هر رنگی برای پالت رنگ، هم نیازمند دانش رنگ شناسی و هم دانش مربوط به دایره رنگی می باشد. برای آشنائی بیشتربا دایره رنگی می توانید از مقاله شناخت دایره رنگی استفاده نموده و برای رنگ شناسی از مقالات این لینک استفاده نمائید.

پس از این مقدمه به سراغ ترکیب رنگ ها و ساخت رنگ های پرکاربرد در نقاشی می پردازیم و برای اینکه بهتر این ترکیبات را یاد بگیرید می توانید از فیلم های آموزشی که در این خصوص تهیه نموده ام استفاده نمائید.

 

قهوه ای

از ترکیب رنگ بنفش و نارنجی و یا برنت سیه نا رنگ قهوه ای حاصل می شود.

 

گلبهی

از ترکیب برنت سیه نا با سفید و یا از ترکیب سفید و قرمز و زرد می توان گلبهی ساخت.

 

بژ

 

 

برای ساخت رنگ بژ ابتدا مقدار بسیار کمی آبی اولترمارین را با قرمز کادمیوم ترکیب نموده و بنفش حاصل را با رنگ زرد آزو به مقدار بیشتری ترکیب می نمائیم. در پاینا به آن رنگ سفید می افزائیم. می توانید ویدئوی آن را نیز مشاهده نمائید.

 

سپ گرین sap green (سبز چمنی)

برای ساخت این رنگ لازم است کمی رنگ برنت سیه نا به رنگ پرمننت گرین یا سبز وینزور اضافه نمائیم.

 

زرشکی

از ترکیب قرمز و مشکی زرشکی حاصل می شود.

 

آبی فیروزه ای Turquoise

 

 

از ترکیب آبی اولترامارین و هلویی (فلش تینت)، فیروزه ای حاصل میشود. می توانید با ترکیب کمی سفید آن را کمرنگ تر نمائید.

 

زرد اکر Yellow Ochre

برای تهیه رنگ زرد اکر می بایست زرد کادمیوم را با سفید و رنگ قهوه ای ترکیب نمائیم.

 

طلائی Gold

برای ساخت رنگ طلایی می بایست زرد و سفید و قهوه ای و اکر را باهم ترکیب نمائیم.

 

بلوطی

از ترکیب رنگ سبز و قرمز رنگ بلوطی حاصل می گردد.

 

یاسی

برای تهیه رنگ یاسی می بایست آبی و قرمز و سفید را باهم ترکیب نمائیم.

 

خاکستری

برای ساخت رنگ خاکستری کمی رنگ سیاه را به رنگ سفید اضافه نمائید. اما معمولا در نقاشی به این طریق رنگ خاکستری نمی سازند و برای ساخت آن از ترکیب رنگ های مکمل استفاده می نمایند.

 

 

بنفش ماو Mauve

برای ساخت این رنگ ابتدا رنگ آبی اولترامارین را با رنگ قرمز کادمیوم و سفید تیتانیوم ترکیب نموده و کمی هم رنگ سبز  به آن می افزاییم.

برنت سیه نا Burnt Sienna

 

 

برای ساخت این رنگ ابتدا زرد و قرمز را ترکیب نموده تا رنگ نارنجی حاصل شود. سپس کمی رنگ بنفش به آن می افزائیم.

 

صورتی چرک Dusty Pink

 

برای ساخت این رنگ ابتدا رنگ آبی سرولین را با رنگ قرمز کادمیوم و سفید تیتانیوم ترکیب نموده و کمی هم رنگ سبز به آن می افزاییم.

 

آمبر خام Raw Umber

برای ساخت این رنگ می بایست آبی اولترامارین و قهوه ای را ترکیب نموده و به آن رنگ سفید اضافه نمائیم.

 

سبز مغز پسته ای

 

برای ساخت این رنگ ابتدا سبز مغز پسته ای را با رنگ سفید میکس نموده و سپس رنگ زرد کادمیوم یا زرد آزو را به آن می فزائیم.

 

سبز پاستلی سیج گرین

 

دو روش برای ساخت این رنگ  وجود دارد:

در ابتدا ۱ واحد رنگ سبز وردین را با  ۲ واحد سفید تیتانیوم و ۱ واحد زرد اکر ترکیب نمائید. سپس برنت سیه نا را به آن اضافه کنید.

همچنین می توانید از ترکیب  آبی اولترامارین و زرد اکر و برنت سیه نا و سفید تیتانیوم استفاده نمائید.

 

 

مطالب مرتبط

4 پاسخ

    1. سلام
      برای ساخت سبز زیتونی در ابتدا زرد و آبی رو باهم ترکیب کنید و سبز بسازید پس از آن کمی قرمز به آن اضافه کنید تا زیتونی ساخته شود. می توانید بجای ترکیب آبی و زرد از سبز استفاده نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[metform form_id="6357"]
[metform form_id="6345"]

فراموشی رمز