آموزش

لیست رنگدانه های فرار! 

مقاومت رنگ ها در برابر نور مرئی

فهرست مطالب

مقاومت در برابر نور مرئی چیست و چرا اهمیت دارد؟ 

حتماً تابحال شنیده اید که رنگ تابلوهای نقاشی قدیمی بدلیل شرایط محیطی و نور تغییر یافته و نیاز به مرمت داشته باشد. این مسئله که ممکن است رنگ نقاشی هایی که با آبرنگ، اکریلیک ویا رنگ روغنی کشیده می شوند با مرور زمان تغییر نماید ذهن ما را متوجه خود می سازد. اما هنرجویان معمولاً تغییرات رنگ در برابر نور را به‌عنوان مسئله ای که ممکن است «سال‌ها بعد» اتفاق بیفتد نادیده می‌گیرند. چرا که بسیاری از آنها ویژگی رنگی بنام « lightfast » یا « مقاومت در برابر نور مرئی» را نمی شناسند.

واقعیت این است که برخی از رنگ‌های فرار می‌توانند گاهی خیلی سریع محو شوند (به اندازه چند روز برای رنگینه‌ها یا ماه‌ها برای رنگدانه‌ها). این مورد، بخصوص در مواردی که تابلو خود را به کسی می فروشید و ممکن است آن را در یک دفتر تجاری روشن، رستوران، مغازه، گالری یا خانه با پنجره های شیشه ای زیاد به دیوار بزنند، واقعاً مهم است. بسیاری از رنگ هایی که به مرور زمان محو می شوند، قبل از یکسال علائمی از خود بروز می دهند.

بدین منظور مفهومی در خواص رنگ ها تعریف شده است که  میزان مقاومت و پایداری آنها در برابر نور طبیعی یا در واقع اشعه ماوراء بنفش UV است. این ویژگی که کمتر در مورد آن گفته شده و مقالات کمی در مورد آن وجود دارد، در رنگ شناسی با نام  « lightfast » یا « مقاومت در برابر نور مرئی» شناخته می شود. به این معنی که رنگ ها در معرض UV (نور طبیعی خورشید، نه نور لامپ داخلی) به چه میزانی محو می شوند.

 

مفهوم درجه‌بندی مقاومت در برابر نور (مرئی)

برای اینکه مشخص شود که میزان مقامت رنگ ها در برابر نور مرئی (یا زیر نورهای درخشان مصنوعی) چقدر است رنگینه‌ها یا رنگدانه‌ها آزمایش می‌شوند تا مشخص شود چه مقدار از نور UV را جذب کنند و برای میزان محو شدن، رتبه‌بندی عددی به آن ها اختصاص داده شود. رایج ترین روش برای نمره دادن به میزان محو شدن، روش BWS  ” ” (Blue Wool Scale) نام دارد. این سیستم در اصل برای صنایع نساجی و برای درجه بندی رنگ های لباس ایجاد شد.

در این سیستم پنلی از رنگ‌های آبی را که در زمان های مختلف محو می‌شوند، به عنوان یک کارت مرجع برای تخمین درجه محو شدن هر رنگی در مقایسه با آن استفاده می‌کنند. پنل گفته شده در شرایط نور خورشید(همان (UV با رنگ های دیگری که در حال آزمایش هستند، قرار می گیرد. این عمل درحدود چند ماه اجرا می شود، اما در حقیقت این مدت براساس “زمان” نیست، بر اساس جذب اشعه ماوراء بنفش است. چرا که در طول روز در زمان های خاصی نور مرئی وجود دارد. بنابراین ممکن است بین ۳ تا ۱۵ ماه طول بکشد تا آزمایش تکمیل شود. این روش برای انواع رنگدانه های لوازم پلاستیکی، کالاهای خانگی، پوشش های خودرو یا تابلوهای جاده ای با پوشش لعابی چاپی می تواند قابل انجام باشد.

در این روش رنگ ها از BW1 تا BW8 طبقه بندی می شوند. اگر نوار BW1 ، که فرارترین رنگ است وبه طور متوسط ​​در عرض ۳ ساعت تا ۳ روز محو می شود، همزمان با رنگی که شما آزمایش می کنید محو شود، امتیاز داده شده BW1  یا LFV است. اگر رنگ مورد آزمایش تا زمانی که مقاوم ترین رنگ در برابر نوریعنی  BW8 شروع به محو شدن می کند، محو نشود، به آن نمره “lightfast” BW8/LFI داده می شود. از نظر فنی BW9  وجود دارد، اما تابحال در آزمایشات دیده نشده است.

BW7-8/LFIبه این معنی نیست که رنگ هرگز محو نمی‌شود، اما احتمالاً بیش از ۱۵۰ سال در برابر نور مصنوعی مقاومت می کند.

در اینجا ذکر این نکته حائز اهمیت است، در صورتی که آزمایش درست اجرا شده باشد باتوجه به نوع نمونه آزمایش شده، ممکن است رنگدانه با وجود دریافت امتیازی مانند  BW7-8، واقعاً BW3-5 یا LFIII تا LFV “” باشد که نشان می دهد رنگدانه رقیق شده است. این بدان معناست که وقتی رنگ ها رقیق می شوند میزان مقاومت آنها دربرابر نور مرئی کاهش می یابد.

برخی از برندهای آبرنگ، گواش و اکریلیک در سراسر جهان در آزمایشات خود رنگ‌ها را بصورت لایه‌های ضخیم رنگی با استحکام کامل، که در برابر محو شدن مقاوم ‌تر هستند، استفاده نموده و در رتبه‌بندی مقاومت در برابر نور تقلب می‌کنند. آنها ادعا می کنند که دارای درجه بالایی از مقاومت در برابر نور هستند. شرکت های بزرگ و معتبر معمولا در رتبه بندی های خود دقیق هستند، اما برخی از شرکت ها اطلاعات نادرست دارند یا ممکن است اشتباه کنند. همچنین برخی از افراد تجاری هنرمند نبوده، دانش رنگدانه ندارند یا نتایج را به درستی ارزیابی نمی کنند. ممکن است از شنیدن این گفته که “برخی از برندها حتی رنگ‌های خود را آزمایش نمی‌کنند” تعجب کنید! آنها فقط نتایج مطالعات منتشر شده در مورد ترکیبات رنگدانه را کپی می‌کنند.

ACMI AP

سازمان ASTM

اکثر برندهای ساخته شده در ایالات متحده، رنگ های پایدار UV را به عنوان “LFI” تاASTM “LFII”  برچسب گذاری می کنند ASTM  قبلاً به عنوان انجمن آزمایش مواد آمریکا شناخته می شد اما اکنون بین المللی است .

(ASTM) یک سازمان بین المللی تست رنگدانه است که به برندها اجازه می دهد تا لیست رنگدانه های خود را بعنوان رفرنس ارائه دهند. تولیدکنندگان پودر رنگدانه نیز محصولات خود را به طور مستقل ارزیابی می کنند، که شرکت های تولید رنگ های هنری اغلب کورکورانه و بدون تائید به آن اعتماد می کنند.

این شرکت  رتبه بندی را با اعداد رومی I –V نمایش می دهد که اعداد پائین نشان دهنده مقاومت بیشتر می باشند:

  • LFI و II مقاوم در برابر نور
  • III مرزی(متوسط)
  • IV-V فرار

علیرغم اینکه در این روش شماره گذاری، اعداد کمتر بیشترین مقاومت را در برابرنور دارند، اما در رتبه بندی های ASTM  بر اساس  روش (BWS) شماره  ۱ تا ۸  در آن BW1 بیشتر محو می شود و  BW8  بیشترین مقاومت در برابر نور را دارد. سیستم‌های ستاره‌ای با رتبه‌ بندی‌هایی مانند «+++» یا *** ( ۳ ستاره) یا ***** (از ۵ ستاره) که درآن ستاره های بیشتر بهتر است . میزان ستاره ها و روش آزمایش بر اساس برند یا کشور مبدا متفاوت است، هر شرکت تصمیم می گیرد که کدام سیستم را ترجیح می دهد.

تست های شرکتASTM  در آسمان آفتابی آریزونا و زیر نور مستقیم خورشید انجام می شود. این آزمایش را می توان در خانه و پشت شیشه پنجره های عمودی نیز انجام داد.  تست های خانگی پشت پنجره های معمولی زمان بیشتری نیاز دارند. چرا که در بهترین شرایط و زمانی که عصرها بارانی یا ابری نیست به طور متوسط ​​یک پنجره رو به غروب آفتاب فقط ۳ تا ۵ ساعت تابش مستقیم خورشید را در روز دریافت کند. اما آزمایشات خانگی سطوح محو شدن را با وضوح بیشتری نشان می دهد و به شما کمک می کند تفاوت‌های محو شدن جزئی بین رنگ‌های LFI-LFII را مشاهده کنید.

آیا رنگ تمام نقاشی هایی که کشیده می شوند ماندگار هستند؟

ممکن است بشنوید که «هر رنگی در نور خورشید در نهایت محو می‌شود». اگرچه این جمله درست است، اما در شرایط معمول بسیاری از رنگ‌های مقاوم در برابر نور، می‌توانند ۲ تا ۳ سال یا بیشتر از آزمایش پنجره رو به غروب آفتاب بدون نشان از محو شدن قابل توجه، مقاومت کنند.   آثار هنری آویزان شده روی دیوار خانه ها که نور طبیعی را دریافت می‌کنند، در مقایسه با «موزه ها» که دارای مراقبت های ویژه ای مانند کم نوری، روشن ماندن چراغ ها در بازه های زمانی خاص ، استفاده از فیلترهای UV و … می باشند، با سرعت بیشتری محو می شوند.

بیشترین محو شدگی مربوط به آثارهنری است که با آبرنگ های مایع مبتنی بر رنگدانه های نئون یا LFIV-LFV کشیده شده است. رنگ های فرار می توانند در عرض چند هفته پشت پنجره محو شوند. هر رنگدانه‌ای که در آزمایش‌های پنجره محو شده باشد، در نهایت بر روی دیوارهای داخلی به دلیل نور پنجره های مجاور محو می‌شود. فقط کمی بیشتر از زمانی که در نور مستقیم خورشید انجام می شود طول می کشد. باتوجه به شدت میزان نورخورشید در مناطقی که به استوا نزدیکتر است این محو شدن می تواند شدیدتر باشد. محو شدن می‌تواند در کمتر از چند سال در اتاق‌هایی با پنجره‌های بزرگ مانند دفاتر تجاری، رستوران‌ها و اتاق‌های نشیمن با درهای شیشه‌ای کشویی به‌ شدت نمایان شود.

ده ها رنگدانه  فرار وجود دارد که به اشتباه به عنوان رنگدانه های مقاوم در برابر نورمعرفی شده اند.  در این مقاله تمام رنگدانه‌هایی را که بعنوان رنگدانه فرار شناخته شده اند ، بدون در نظر گرفتن رتبه‌بندی‌های ASTM LF (LightFast) با مقیاس  BWS (Blue Wool Scale)- بررسی می نمائیم. بیشتر این رنگ ها توسط تست های خانگی آزمایش شده اند.  اگر پالت شما دارای رنگ‌های زیادی است، این راهنما به شما کمک می کند رنگدانه‌های مشکل ‌دار مجموعه خود را شناسایی کنید.

میزان محو شدن رنگ ها

رنگ ها وقتی به مدت طولانی در معرض نور قرار می گیرند، با سرعت های متغیری شروع به محو شدن می کنند برخی از رنگدانه ها وقتی بمدت طولانی در معرض نور قرار گیرند، بیشتر مستعد محو شدن هستند و پس از ۶ ماه با سرعت های مختلف تجزیه می شوند. اکثر رنگ‌های  BW6، ۷ و ۸ پایدار هستند یا حداقل با ۱ سال نور معمولی پنجره (پنجره‌های خانه ، نه در فضای باز) تغییر رنگ بسیار کمی دارند. رنگدانه های مقاوم زیادی وجود دارند که در آزمایش های طولانی مدت محو نمی شوند. صدها رنگ برند دانیل اسمیت، حتی بخش قابل توجهی از ست ۴۸ رنگی ارزان‌تر پل روبنس Paul Rubens، بیش از ۲ سال را در آزمایشات پنجره سپری نموده بدون اینکه هیچ نشانه‌ای از محو شدن داشته باشند. آزمایش های طولانی مدت به شما کمک می کند بفهمید کدام رنگ ها واقعا بادوام هستند.

گاهی اوقات رنگدانه ای که در اکریلیک دارای حداکثر مقاومت در برابر نوراست، می تواند در آبرنگ به وضوح فرار باشد.(مثلا Pyrrol Orange PO73  در تمام محیط‌ ها به‌عنوان یک رنگدانه کاملاً مقاوم در برابر نور شناخته می‌شود، اما در صورت قرار گرفتن در معرض طولانی مدت نور خورشید و حتی زمانی که بسیار رقیق شود، محو می‌شود.) گفته می شود “آبرنگ از سایر رنگ ها فرار تر است”، بیشتر به این دلیل است که آبرنگ اغلب از رنگدانه در آسیب پذیرترین حالت و رقیق استفاده می کند. اما آبرنگ همیشه فرار نیست. 

در آبرنگ ها بیش از صدها رنگدانه مقاوم در برابر نور استفاده می شود که می توانند در برابر نور مستقیم خورشید، برای چندین سال یا بیشتر مقاومت کنند

در اکریلیک وقتی بصورت غلیظ از یک رنگدانه استفاده شود، ممکن است ابتدا لایه های بالایی آن محو شود. این تخریب برای مدت طولانی به وضوح قابل مشاهده نیست. ممکن است شرکت تولید کننده، رنگدانه‌ای را به‌عنوان «مقاوم به نور» تشخیص دهد، اما بعداً اگر هنرمند آن را به صورت لایه‌ای نازک رقیق کند، از مقاومت آن کاسته شود. این بدان معناست که آن رنگدانه واقعاً مقاوم در برابر نور نبوده، فقط مدت بیشتری طول می کشد تا وقتی که بصورت ضخیم بکار رفته، محو شود.

راهکار جلوگیری از محو شدن رنگ ها

راهکارهایی برای جلوگیری محو شدن رنگ ها در طول زمان وجود دارد. استفاده از اسپری های ضد  UV کریلون زیاد موثر نیست. پوشش های ضخیم رزین یا حداقل ۳ تا ۶ لایه وارنیش فرابنفش Goldenممکن است جلوی نور را بگیرند تا از رنگ پریدگی آبرنگ ها و جوهرهای رنگی محافظت کنند، اما در صورتی که نازک وظریف استفاده نشود، می تواند نقاشی را دوباره فعال کرده و خراب کند. قاب‌ عکس هایی وجود دارد که دارای شیشه ضد اشعه ماوراء بنفش هستند اما آنها نیز کمکی نمی نماید، و در تست های انجام شده اثربخشی کمی نشان داده اند.) فقط شیشه‌های گران‌قیمت موزه‌ای که برای یک هنرمند معمولی، هزینه بالایی دارند و همچنین شیشه‌های رنگی ضخیم‌تری که برای اتومبیل‌ها یا پنجره‌های خانه ساخته شده‌اند، مؤثر هستند. بنابر این استفاده از رنگدانه های مقاوم در برابر نور، راهی  ارزان تر و آسان تر است .

تصور می شود که رنگ های مقاوم گران ترهستند یا فقط در رنگ های درجه یک موجود هستند. اما همیشه اینطور نیست، برای تشخیص Lightfastness رنگ، قبل از خرید آن می توان برچسب روی تیوب رنگ را مشاهده نمود و یا  رنگدانه های تشکیل دهنده آن را بررسی نمود.

پس هنگام خرید رنگ ها به برچسب ستاره های پشت تیوب رنگی توجه داشته باشید. بجز رنگ های نئون یا فلورسنت، بسیاری از رنگ‌هایی که محو می‌شوند را می‌توان به‌راحتی با رنگ‌های پایدار جایگزین کرد. آنها به طور غیرعادی روشن هستند و اغلب شامل مواد افزودنی رنگ مصنوعی هستند. هیچ رنگدانه مقاومی وجود ندارد که به اندازه رنگ های فلورسنت یا نئون درخشان باشد. اما هر اثر هنری که با استفاده از آنها نقاشی شده و به فروش می رسد، باید دارای یادداشتی در لیست باشد که به خریدار توصیه می کند از نگهداری آن در نزدیکی نور پنجره خودداری کند.

رنگدانه های فرار

در حالت کلی رنگدانه های قرمز معمولاً بیشتر محو می شوند. چرا که قرمزها در انتهای طیف رنگی قرار گرفته اند و بیشترین نور UV  را جذب می کند. در مقابل رنگدانه های آبی تا سیاه و قهوه ای پایدارتر هستند. البته این بخشی از دلایل محو شدن رنگ های قرمز است. در این مورد استثناهایی هم وجود دارد. هر گروه رنگی ممکن است حاوی یک رنگ فرار باشند. حتی برخی از رنگ های آبی هم ناپایدار هستند، مانند رنگدانه های خانواده Lake (رنگ های استخراج شده از سنگ نمک) و رنگ های گیاهی شکننده مانند Indigo. این یک قانون کلی است برای اینکه از رنگ‌های قرمز، صورتی، نارنجی در مجموعه‌های مقرون به صرفه و بدون اطلاعات رنگدانه استفاده نکنید (مانند برندهای پریما / کورتاکه / ساکورا و …)

در اینجا لیستی از رنگدانه های فرار ذکر شده که طی تست های انجام شده میزان قابل توجهی از محو شدگی را بروز داده اند.

  • آبی ویکتوریا Vitoria Blue – PB1: این رنگدانه فرار، قبل از اینکه در نهایت محو شود، به جای روشن شدن تاریک می شود. PB1 به عنوان (ASTM LFIV) پایداری ضعیف در نور رتبه بندی و به عنوان مستعد تیره شدن شناخته شده است.  در برخی از آبرنگ ها به عنوان “آبیLake نیز شناخته می شود. برخی از گواش ها و پاستل های طراحی نیز شامل PB1 در مخلوط ها می شوند.
  • فتالوسیانین سیانPB17: این رنگدانه نباید با انواع PB15 یا PB16 Phthalo Blue که مقاوم در برابر نورهستند اشتباه گرفته شود. این رنگ یعنی نسخه PB17  از خانواده Phthalo در محدوده رقیق شده خود پایداری کمتری دارد. قبلاً توسط Holbein به شکل آبرنگ استفاده می شد، اما اکنون به گواش محدود شده است . تولید آن در برند Holbein از سال ۲۰۰۵ متوقف شده است. در دو رنگ متنوع از جمله “Katsura Blue” و “آبی خالص” روشن تر موجود است. برندهای چینی مانند پل روبنس، سوپریور و سوپر ویژن هنوز هم  PB17 را در مجموعه های آبرنگ خود ارائه می دهند. در برخی از پایگاه‌های داده رنگ که دارای اطلاعات قدیمی می باشند، این رنگدانه بعنوان    LFIطبقه بندی شده است. نسخه های مدرن این رنگدانه توسط تعدادی از شرکت های آبرنگ حرفه ای مانند Daniel Smith، Schmincke ، Da Vinci  یا Winsor و Newton ارائه شده است. بعنوان جایگزین آن PB16 بدون مس است و علاوه بر مقاومت در برابر نور، برای کشیدن آسمان مناسب تر است.
  • آبی پروس PB27: رنگدانه آبی پروس نسبت به نور فرابنفش واکنش شیمیایی دارد.این با محو شدن استاندارد که در رنگدانه های دیگر اتفاق می افتد متفاوت است و ناشی از اکسیداسیون نمک های فروسیانید آهن است. نور خورشید آهن III را سفید می کند که برای اکسید شدن مجدد و دور از نور نیاز به زمان دارد. از آنجایی که امکان بازیابی شدت رنگ به مرور زمان در سایه وجود دارد، سازندگان آن را با تنبلی به عنوان LFI علامت گذاری کرده اند .

رنگ آبی پروس، تقریباً همیشه به عنوان LFI با حداکثر پایداری نور برچسب گذاری می شود. برخی از برندها مانند وینزور در مورد تمایل عجیب آن به نوسانات رنگ هشدار داده اند، اما اکثر آنها هیچ هشداری ندارند که در نور محو می شود و در سایه بهبود می یابد. بازگشت به رنگ اصلی ممکن است چند روز طول بکشد، اما برخی از مارک ها برای مدت نامحدودی محو می شوند. برای همین نمی توان آن را یک رنگدانه مقاوم در برابر نوردر نظر گرفت. در برخی از برندهای مبتدی مانند  Daler Rowney Aquafine، و همچنین Winsor و Newton Cotman، به نظر می‌رسد محو شدن غیرقابل برگشت چشمگیری دارد.

  • سبز نیتروسو Nitroso Green PG8  : هوکر یا سپ گرین نیز نامیده می شود.رنگ سبز در آبرنگ سن پترزبورگ White Night یکی از تیره ترین نسخه‌های با ارزش و پایدار این رنگدانه است که درجه مقاومت آن معادل LFII (در حالت خالص) و LFIII در حالت رقیق‌شده است، که اغلب بسیار بهتر از رنگ‌هایی است که مانند Alizarin PR83 فرار هستند. آبرنگ های حرفه ای Shinhan PWC / SWC دو گزینه برای رنگدانه PG8 Nitroso Green  دارند. این رنگ‌ها که سپ گرین و هوکر نامیده می‌شوند، از نظر رنگ و پایداری نور کمی متفاوت هستند. به نظر می رسد نوع Hooker’s Green از مقاومت کمتری برخوردار است و به راحتی با Phthalo Green PG7  یا PG36 جایگزین می شود. Sap Green رنگی تیره تر و گرمتر دارد، گویی با رنگ زرد مخلوط شده است تا رنگ برگ طبیعی داشته باشد. این رنگ‌ها در محدوده خالص و غلیظ خود می‌توانند از LFII  تا LFIII محو شوند، که به‌طور فزاینده‌ای در صورت رقیق شدن، محو می شوند.
  • PO13 و PO16 “Benzidine Orange/Red shade” : نسخه‌های PO13 و PO16 بنزدین نارنجی معمولاً در رنگ‌های مقرون ‌به‌ صرفه، کودک و خوشنویسی مانند Prima Art Philosophy یافت می‌شوند.همچنین در برخی از گواش های “طراحی” یا رنگ های پویای آبرنگ شین هان ShinHan – که تمایل دارد رنگ های روشن را به رنگ های ثابت در کل کاتالوگ خود ترجیح دهد- موجود است. با این حال مجموعه آبرنگی به نام  “Confection” تولید شرکت پریما از مجموعه رنگ هایی است که بیشترین محوشدگی را دارا می باشد، و بسیاری از رنگ‌های آن مجموعه در عرض چند ماه محو می‌شوند. طوری که به نظر می‌رسد رنگ روی کاغذ نبوده است. حتی استفاده ضخیم از این رنگ نیز آن را از ناپدید شدن کامل در طول زمان نجات نمی دهد.
  • PO17Orange Lake : رنگدانه ‌ای که اغلب در آبرنگ‌های ارزان‌قیمت یا هنرجو و گواش‌های طراحان مانند Sonnet  یا Ladoga برای شرکت  Nevskaya Palitra یافت می‌شود. انتظار می رود که این رنگدانه در آینده از خط تولید آبرنگ سن پترزبورگ White Nights حذف شود، زیرا آنها همچنان درحال بهبود کاتالوگ White Nights  به عنوان یک آبرنگ “فوق العاده حرفه ای” هستند.
  • PO64 – Benzimidazole Orange: رنگدانه جدیدی که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ توسط چند برند حرفه‌ای آبرنگ ارائه شد. این رنگدانه مدرن آزمایش کافی برای رتبه بندی ستاره LFI-II/max را نداشته است. در حال حاضر با حداکثر ستاره در مارک‌های White Nights و Rembrandt رتبه‌بندی شده است، اما نشان می‌دهدکه خالص آن معادل نتایج LFII محو شده است. مهمتر از همه،  محدوده رقیق شده (تقریباً ۵۰٪ آب) در کمتر از ۱ ماه شروع به محو شدن می کند، که به رفتار رنگ هایی که معمولاً از LFIII تا LFIV درجه بندی می شوند، نزدیک تر است. نتیجه آزمایش رقیق‌شده برای PO64 محو شدن شدید را نشان می‌دهد. درحالی که بیشتر رنگ‌های مقاوم در برابر نور می‌توانند چندین سال در معرض نور خورشید قرار بگیرند، بدون اینکه هیچ نشانه‌ای از محو شدن از خود نشان دهند.  رنگ های LFII تا ۱ سال علائم جزئی محو شدن دارند. بیش از ۲۰۰ رنگ در برند «دانیل اسمیت» علیرغم قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای بیش از ۲ سال، هیچگونه محو شدگی نداشته اند.این رنگدانه درآبرنگ اشمینک هورادام «Saturn Red»، رامبراند «Brilliant Orange» و سن پترزبورگ «Orange» نامگذاری شده است.
  • PR3, PR12 -Toluidine Red, Permanent Bordeaux: درآبرنگ کره ای شین هان در رنگ های “کارمین” و “زرشکی” مورد استفاده قرار گرفته است. شین هان از PR12 و PR184 در مخلوط‌ های قرمز با PR3  استفاده کرده است، که بسیار فرار است و می تواند بعد از حدود یکسال کاملاً محو شود.
  • Permanent Red PR48 و : PR48:1در آبرنگهای شین هان و هالبین و رنسانس اغلب “Scarlet Lake”  یا “Carmine Hue” نامیده می شود و دارای درجه محو شوندگی LFIV می باشد. گاهی اوقات یک سازنده ممکن است با افزودن یک رنگدانه مقاوم در برابر نور به ترکیبات رنگی، رتبه LF را افزایش دهد. این دلیل دیگری برای مشکوک بودن به رتبه بندی ها است، به ویژه زمانی که از مخلوط های چند رنگدانه استفاده شده است. متأسفانه PR108 (قرمز کادمیوم) بسیار کمی در این مخلوط وجود دارد، بنابراین محو شدگی بسیار شدیدی دارد.
  • PR81 Rose –Rhodamine lake و انواع رنگدانه های Rhodamine lake دیگر PR81:1 تا PR81:4 بادرجه محو شوندگیLFIV-V
  • : Alizarin Crimson PR83 این رنگدانه تقریباً در تمام برندهای اصلی رنگ برای چندین دهه به عنوان رنگ رز- قرمز (Rose – Red) عرضه می شد و مورد علاقه هنرمندان گیاه شناسی بود.هنگامی که با آب رقیق شود (نسبت آب به رنگ حدود ۵۰٪) می تواند محو شدگی شدید داشته باشد. بسیاری از شرکت‌ها زمانی که رنگدانه را به رنگ قرمز مشابه و کمی پایدارتر مانند مخلوط‌های PR264 یا PR177 تغییر دادند، رنگ‌های خود را به نام “Alizarin Permanent” جایگزین نمودند. ترکیبی از PV19 و PR206 وینزور به دلیل پایداری عالی در برابرنور می تواند جایگزین بسیار مناسبی باشد. توجه داشته باشید که جایگزین رایج‌تر – PR177 – هنوز در محدوده رقیق‌شده‌اش مستعد محو شدن است، اما در حالت غلیظ تر پایداری بیشتری نسبت به PR83 دارد. رنگدانه اصلی PR83، بر اساس تقاضای موجود، هنوز توسط بسیاری از برندها ارائه می شود، اگرچه اغلب به طور مناسب به عنوان LFIII تا) IV فرار) برچسب گذاری می شود.
  • انواع قرمز نفتول Naphthol Red از جمله PR112 ، PR170 و PR184 یا انواع کمتر رایج درجه مبتدی یا ارزان قیمت مانند PR2 و PR4 که اخیراً از مارک‌هایی مانند سن پترزبورگ حذف شده است، اما همچنان در ست های دیگری مانند Sonnet/Ladoga یا شین هان وجود دارد. این رنگدانه ها مانند  PR177 تمایل به محو شدن دارند بخصوص زمانی که با آب رقیق می شوند. آنها اغلب به عنوان LFII-III علامت گذاری می شوند.( بر اساس منبع رنگدانه و ضخامت رنگ می تواند بسیار متفاوت باشد. مثلا PR2 و یا  PR4  موجود در ست Sonnet یا Ladoga Scarlet/Red Light، در حالت غلیظ LFIII بوده، اما در حالت رقیق LFIV می باشد.)
  • Naphthol Red AS-D PR112  گاهی اوقات  Naph Scarlet،  Carmine یا حتی Cadmium Red Hue نامیده می شود. دارای رتبه LFII در اکریلیک/روغن، LFIII  در آبرنگ می باشد. هنگام رقیق شدن در هر محیطی محو شدگی شدید خواهد داشت.
  • نفتول رد AS PR170 که در برخی از برندها کارمین یا زرشکی نیز نامیده می‌شود، با امتیاز LFIII رتبه‌بندی می‌شود. این رنگدانه می تواند از نظر شیمیایی متفاوت باشد و در برخی از برندها مقاومت نوری قوی تری دارد. فرم مات (F3RK) که معمولاً به عنوان PR170-F3RK روی برچسب ذکر می شود، مقاوم ترین نسخه است. این نسخه در رنگ های درجه مبتدی، مانند اکریلیک Liquitex Basics  استفاده می شود. آبرنگ سن پترزبورگ از رنگی استفاده می‌کند که به راحتی رقیق می‌شود، (مانند رنگ پاستلی Rose Quartz)
  • : Naphthol Rubine PR184 رنگ کره ای شین هان، این رنگدانه را در رنگی به نام “Crimson 2” استفاده می نماید که فرار می باشد. (به PR3 مراجعه کنید) نه PR184 و نه PR3 بیشتر از یکسال پشت پنجره روی مقوا باقی نمی ماند. خورشید مختصر روزانه آنها را از وجود پاک می کند.
  • بنزیمیدازولون کارمین یا Alizarin Crimson Hue PR176 : این رنگدانه در برندهای لوکاس و دانیل اسمیت به صورت آبرنگ ارائه می شود. مانند بسیاری از رنگ های قرمز، این رنگدانه در هنگام رقیق شدن بیشترین آسیب را می بیند. به دلیل استحکام در حالت غلیظ، PR176  به راحتی می تواند اکثر تست های مقاومت در برابر نور را پشت سر بگذارد. تمایل به تغییر رنگ به سمت آبی قبل از محو شدن کامل در آزمایش های طولانی مدت را دارد.
  • قرمز آنترا Anthra Red (آنتراکینون( PR177 –: استفاده از PR177 به عنوان یک رنگ قرمز چندان رایج نیست.به ندرت به صورت قرمز در مجموعه ها موجود است، اما در مخلوط ها راحت استفاده می شود. محبوب ترین این مخلوط ها  Moonglow دانیل اسمیت است که به عنوان LFI رتبه بندی شده است، اما این نادرست است. PR177 تمایل به پایداری بیشتر در حالت غلیظ دارد و رتبه رنگدانه اصلی آن ناشی از رنگ های اکریلیک و روغن این رنگدانه می باشد. رتبه آن در رنگ‌های آبرنگ به LFIII نزدیک‌تر است . و درحدود   یکسال محو می شود. با توجه به رتبه LFI Moonglow، در نمودارهای رنگی و کارت‌های نقطه‌ای دانیل اسمیت معمولاً به عنوان “NR” به معنای “فاقد رتبه در ASTM ” ذکر می‌شود. این بدان معناست که یک رنگدانه هرگز به طور کامل در همه محیط‌ها، رنگ‌ها وبصورت رقیق‌شده‌ آزمایش نشده است، و رتبه عنوان شده بصورت یک حدس می‌ باشد. متأسفانه در سال‌های اخیر این رنگ به قدری در بین هنرمندان محبوبیت پیدا کرده است که مخلوط این رنگدانه توسط مارک‌های دیگری مانند داوینچی و Roman Szmal Aquirius (که آن را به عنوان مقاوم در برابر نورنیز نامیده‌اند) کپی شده است. این امکان وجود دارد که یک سازنده رنگدانه (مانند Kremer Pigment یا یک شرکت پوشش‌ رنگ خودرو) این رنگدانه را پس از آزمایش بصورت غلیظ در رنگ‌های اکریلیک یا روغنی، به عنوان رنگدانه بسیار مقاوم ارزیابی کرده باشد، در حالی که بصورت آبرنگ رقیق می‌تواند نتیجه بسیار متفاوتی داشته باشد.

یادداشتی در مورد Moonglow  از دانیل اسمیت : “دانیل اسمیت در دهه گذشته موفقیت‌های زیادی کسب کرده است و بسیاری از آبرنگ‌ کاران بزرگ از ترکیبات رنگی این برند استفاده می نمایند. رنگ هایی مانند Moonglow،Shadow Violet  و Imperial Purple از Daniel Smith  در کاتالوگ برندهای دیگر نیز بدون هشدار و توجه دیده می شوند. گاهی اوقات نحوه نامگذاری این رنگ ها همراه با ترکیبات آنها تقلیدی ساده و واضح است. نزدیکترین ترکیب شبیه به Moonglow در رنگینه و رنگدانه های مورد استفاده از داوینچی است که آن را “Artemis” نامیده است. دو رنگ دیگر با رنگ‌های مشابه Moonglow در برند – Roman Szmal Aquarius “Przybysz’s Grey”  وجود دارد که شامل PR177 و PB29 است اما PG18 را با PG26 سبز کبالت تعویض می‌کند ( به احتمال زیاد Shadow Purple شامل PR177 است، اما برچسب گذاری نشده است). رنگ مشابه دیگر به  Moonglow، سایه ارغوانی پل روبن است (که به طور عجیبی P.Rubens نامگذاری شده است. همچنیناین برند  دارای یک “Moonlight Purple” است که شبیه سایه بنفشD.Smith  است. ) این رنگ حاوی مقدار بیشتری Ultramarine است و نسبت به سایر رنگ ها، بیشتر به رنگ آبی متمایل می شود. مشکل بزرگ “Paul Rubens Dupe” این است که به اشتباه برچسب گذاری شده است چرا که فقط حاوی PB29 و PG18 است بدون هیچ اشاره ای به قرمزی که حاوی آن است. آیا PR177 درست مانند دانیل اسمیت است؟ احتمالاً، اما می تواند یک رنگ نیز باشد و بنابراین در اطلاعات رنگدانه افشا نشده است.”

  • Disazo Condensation Scarlet ، که به آن Vermillion فرانسوی نیز می گویند ( PR 242 ): این رنگدانه ممکن است بر اساس برند کمی متفاوت باشد. همچنین بسته به مقدار رقیق شده، کم و بیش پایدار است. به نظر می رسد زمانی که به نسبت ۲۰ درصد رنگدانه به ۸۰ درصد آب برسد، بسیار حساس است. وقتی از حالت غلیظ به رقیق شده تغییر می نماید، میزان مقاومت در برابر نور کاهش می یابد. وقتی بسیار رقیق می شود، به طور کامل محو می شود. در اینجا تست مقاومت در برابرنور در طی یک سال مربوط به رنگ مرجانی سن پترزبورگ و همچنین قرمز پرمننت لوکاس وجود دارد.
  • : Hansa Yellow  PY1 بسیار بیشتر از  رنگدانه رایج تر گروه بنام  PY3 (Hansa Yellow 10G ) مستعد محو شدن است.  “Yellow Light” PY1  Paul Rubens در محدوده رقیق شده محو شدگی شدید دارد.
  • انواع زرد دیاریلایدPY17، PY55  وPY83   : چندین شرکت آسیایی آبرنگ (مانند Paul Rubens، Superior و شین هان ) از PY83 استفاده می کنند. رنگ کره‌ای Shinhan از PY17 در ترکیب ‌هایی مانند ” سبزتیره” Dark Green استفاده می‌کند. در حالت غلیظ کمی تیره می شود، اما وقتی با نسبت آب به رنگدانه ۵۰ درصد یا بیشتر رقیق شود، کاملاً ناپدید می شود.
  • اورئولین (کبالت) زردPY40  :  این رنگدانه محو نمی شود، بلکه به رنگ خاکستری مایل به قهوه ای تغییر رنگ می دهد.  این تغییر رنگ می تواند باعث شود که نقاشی ها کثیف به نظر برسند که انگار در طول زمان دچار آسیب دیدگی از طریق آب شده اند و هارمونی رنگ اصلی هنرمندان را کاملاً تغییر دهد. در زیر تصاویر آزمایشی نتایج یکساله وینزور و سپس دانیل اسمیت را نشان می دهد.

در حالی که برخی از شرکت ها هنوز این رنگ را به عنوان LFII علامت گذاری می کنند، اما هنوز به عنوان رنگدانه ای در نظر گرفته می شود که برای هنرهای سنتی یا نمایش تابلو بر روی دیوار مناسب نیست. نتیجه اینکه با وجود بسیاری از رنگدانه های زرد جایگزین، می بایست از Aureolin اجتناب نمود. توجه داشته باشید که برخی از مارک‌ها رنگ‌هایی به نام “Aureolin” “Aureoline” “Aureolin Hue” و غیره دارند که برای استفاده بعنوان رنگدانه مقاوم به نور، به‌روز شده‌اند (مانند سن پترزبورگ یا Aureoline PY150 رامبراند). این «جایگزین های» مقاوم در برابر نور (استفاده از رنگدانه هیو) اغلب بجای رنگ پیشنهاد نمی‌شوند. استفاده از کلمه هیو ممکن است به بازاریابی آن رنگ ها برای کسانی که به ماده تشکیل دهنده رنگدانه نگاه نمی کنند و فقط PY40  را فرض می کنند، آسیب برساند. (درخصوص رنگدانه های هیو رجوع کنید به مقاله اطلاعات روی تیوب رنگ)

  • آریلید زرد PY ۷۴ –Arylide : این رنگدانه اغلب به عنوان زرد ترکیبی اولیه استفاده می شود. در حالی که اغلب به طور مستقل (بدون ترکیب) دارای رتبه بالایی هستند، اما در ترکیب با رنگ ها و یا حالت رقیق شده آسیب می بیند. در برخی رنگ‌ها، مانند سبز- زرد برند پل روبنس، که تنها مقدار کمی از PY74 با PG36 مخلوط شده است، قسمت زرد این ترکیب در طول یک سال کاملاً ناپدید شده است.
  • PV1 یا PV2  رودامین : رنگدانه های نمکی مبتنی بر رنگ رودامین یا lake. این بنفش های پر جنب و جوش اغلب در رنگ های کلاس هنرجو (Student) یا رنگ های ارزان تر مانند Sonnet یا Ladoga استفاده می شود. این رنگ‌ها می‌توانند در حالت غلیظ تغییر رنگ داده و تیره شوند یا در حالت رقیق شده محو شوند، اما معمولاً در عرض یک ماه پس از تابش روزانه نور خورشید شروع به تغییرات ظاهری می‌کنند. اگر به دنبال بنفش بادوام تر، صاف و بدون دانه بندی هستید – PV23 Dioxazine Violet را از یک شرکت معتبر (مانند DSmith، Schmincke، W&N، Roman Szmal  و غیره و برندهای ارزان قیمت مانند Superior یا( Etchr  توصیه می کنم.
  • متیل ویولت Methyl Violet PV3: این رنگدانه فرار در آبرنگ‌های روسی سن پترزبورگ (البته آنها در سال‌های اخیر فرمول‌هایشان را برای افزایش پایداری نور تغییر داده‌اند) و همچنین برخی از آبرنگ‌های آسیایی مانند شین هان کره استفاده شده است. باتوجه به سمی بودن این رنگدانه، از آن برای از بین بردن کپک و قارچ استفاده می نمایند. نسخه قدیمی سن پترزبورگ در حالت غلیظ تیره می‌شود، اما همانطور که توسط رنگ کره‌ای Shinhan ” بنفش- قرمز” نشان داده شده است، وقتی رقیق شود می‌تواند محو شود. برای جایگزینی می توان از PV19  یا PR122 استفاده نمود. و یا با کمی آبی یا حتی PV23 Dioxazine Violet نیز ترکیب نمود.

 

رنگدانه های معدنی طبیعی، قدیمی و غیر معمول که به ندرت استفاده می شوند ( کد رنگدانه اختصاص داده نشده)

برخی از مواد فرار به اندازه کافی و بصورت تجاری استفاده نمی شوند که برای آنها کد رنگدانه ثبت شده باشند. این رنگدانه ها شامل رنگ هایی مانند پریماتک Primatek دانیل اسمیت، برخی از آبرنگ های معدنی Roman Szmal، رنگ های دست ساز از مواد معدنی کرمر Kremer یا پودرهای رنگدانه سنگ های قیمتی است.  این بدان معناست که برچسب‌ها و نمودارهای رنگی این شرکت‌ها عددی را مشخص نمی‌کنند، اگرچه ممکن است انجمن Color Index کدی را به این ماده شیمیایی اختصاص داده باشد که توسط سازنده رنگ قابل تأیید نباشد.

 

  • Indigo Blue NB1   طبیعی و مصنوعی (معادل شیمیایی –  PB66 هر دو فرار هستند( نیلی یا ایندیگو طبیعی فرار NB1 از تخمیر یک گیاه بدست می آید. هنگامی که آب گرفته شده از برگ های آن به ذرات نمک متصل می شود، به اندازه کافی جامد می شود تا “رنگدانه lake” ایجاد کند.
  • ون دایک براون :NBr8 Van Dyck / Vandyke Brown  (ساخته شده از رنگدانه طبیعی قهوه ای شماره ۸، رنگدانه ای که به ندرت ارائه می شود) متشکل از خاک قهوه ای مخلوط زغال سنگ یا لیگنیت، هیدروکسید آهن – گوئتیت، اکسید منگنز – پیرولوزیت، ذغال سنگ نارس و سایر مواد معدنی موجود در زمین). این رنگ  بسته به  منابع آن  فرار  است (به دلیل ترکیب شیمیایی متنوع مواد معدنی زمین یا زغال سنگ در نقاط مختلف جهان). این رنگدانه به صورت پودری از شرکت هایی مانند Cornellisen و Son و همچنین Kremer موجود است. Holbein و آن را بصورت آبرنگ ارائه می دهند. متأسفانه  Roman Szmal این رنگ را به عنوانBW8  حداکثر پایداری نور و معادل (LFI) رتبه بندی کرده است، اما  در عرض شش ماه به طور قابل توجهی محو می شود. بنظر می رسد NBr8 دارای رتبه LFIII باشد (درصورتی که رنگ‌های LFI هیچ نشانه ‌ای از محو شدن در یکسال را نشان نمی‌دهند).
  • کارمین Carmine یا: Cochineal NR4  این رنگ قرمز از حشره کوشین گرفته شده است. هنگامی که مایع قرمز از این حشره به نمک آلومینیوم متصل می شود، حالت رسوبی رنگدانه حاصل می شود. این رنگدانه معمولا در رژ لب و سایر محصولات آرایشی و همچنین نوعی رنگ خوراکی که در آب نبات قرمز یافت می شود. گاهی اوقات در آبرنگ های غیرمعروف مانند Super Vision  چین و Kremer Pigments  آلمان استفاده می شود.
  • Rose Madder Genuine ریشه گیاه روناس NR9 -: همچنین به عنوان رنگدانه Lake “Rose Madder Lake” نیز شناخته می شود ( این رنگ ها در حالت غلیظ دوام داشته و تنها زمانی که بسیار رقیق شده باشد محو شدگی دارد (در آبرنگ وینزور حداقل ۵۰ درصد نسبت آب به رنگدانه)
  • رنگدانه هایی که کمتر استفاده می شوند – رنگ های مایا، سیکلریت، رودانیت(چهار رنگ پریما تک “PrimaTek”دانیل اسمیت می باشند(  رنگ‌های “مایا” نیز از منابع پودری رنگدانه در دسترس هستند، که همگی ضعیف‌ بوده (گاهی مستعد مشکلات بافت هم هستند) و همچنین مقاومت کمتری نسبت به حد مطلوب دارند. این رنگدانه ها از مواد معدنی یا سنگ های قیمتی بدست می آیند و بازتولید رنگدانه های باستانی مایاها هستند که معمولا در هیچ برند یا مواد هنری دیگری استفاده نمی شود. به همین دلیل، بسیاری از این نوع رنگ ها دارای شماره کد رنگدانه مشترک نیستند. رنگ‌های مایا به‌عنوان LFII رتبه‌بندی شده اند، که به واقعیت نزدیک است. اما وقتی رقیق‌ می شوند، نسبت به رنگ‌های دیگر LFII بیشتر محو می شوند. وب سایت آنها از رنگ های مایا به عنوان رنگ های فریبنده یاد می کند که “با وجود قرار گرفتن در معرض گرما و رطوبت شدید، رنگ در طول هزار سال در دیوارهای داخلی به سختی محو شده است”
  • بازتولید مدرن رنگ های باستانی مایاها: (ظاهراً سازگار با محیط زیست)
  1. آبی مایا: در حالت غلیظ  LFII ، اما در صورت رقیق شدن، محو شدگی می‌تواند شدیدتر و در رتبه LFIII-IV  باشد.
  2. بنفش مایا: PV58  در حالت غلیظ  LFII، اما در صورت رقیق شدن محو شدگی می‌تواند شدیدتر و در رتبه LFIII-IV  باشد.
  3. قرمز مایا نیز محو می شود، اما در محدوده رقیق شده با LFII برابری می کند.
  • سیکلریت:sickerite  این کانی قهوه‌ای رنگ دارای رتبه LFI است، اما در طول شش ماه تا یکسال قرار گرفتن در معرض نور پنجره، بطور جزئی محو می شود. درحقیقت یعنی درحالت غلیظ به سطح LFII و درحالت رقیق  به سطح LFIII نزدیکتر است (BW6) و در حالت رقیق شده با ۵۰٪ آب ممکن است متفاوت باشد).
  • رودونیت Rhodanite: سنگ صورتی زیبا که رنگ ظریفی از قرمز سرد تا صورتی کم رنگ (وقتی رقیق می شود) شبیه به PV42 Quin ایجاد می کند.  فاقد ویژگی های منحصر به فرد دانه دانه شدن، درخشندگی یا جداشدن رنگ مانند سایر رنگ های معدنی دانیل اسمیت است.

 

رنگدانه‌های مشروط یا برندهای خاص

رنگدانه‌های زیر نیاز به انجام آزمایش های شخصی دارد که ممکن است با گفته های سازنده رنگدانه متفاوت باشد.

  • : (PV23) Dioxazine Violet برخی از مارک ها از پرکننده های ارزان قیمت و فرآیندهای تولید ضعیف برای PV23 استفاده می کنند که نام بدی به آن داده است. تقریباً همه برندهای معتبر آبرنگ مانند  DSmith، Graham، Schmincke، RSzmal  دارای نسخه های عالی LFI-LFII PV23  هستند که محو نمی شوند. اما رنگ های ارزان قیمت برند Superior/Etchr  و مجموعه های درجه student برخی از برندها، رنگ بنفش را به عنوان PV23 برچسب گذاری کرده اند. که با درجه محو شوندگی LFIII-IV هستند.
  • PY3 Hansa Yellow : هنوز هیچ برندی از PY3 به طور چشمگیری محو نشده است، با این حال به نظر می رسد که این رنگدانه بین برندها تفاوت دارد. اگر از PY3 استفاده می‌کنید، می توانید آزمایش‌های کوتاه سه ماهه پنجره‌ای را برای برندهای جدید اجرا کنید تا مطمئن شوید که رنگدانه شما مقاوم است. اگر شفافیت برایتان مهم نباشد، برای پایداری بیشتر می توان از رنگدانه جایگزین PY175 (رنگ لیمویی روشن‌تر)، زردهای کادمیوم مات تر مانند PY35 استفاده نمود که بسیار مقاوم در برابر نور هستند.

بنابر این می توان نتیجه گرفت از آنجایی که هر تولید کننده رنگدانه به مواد اولیه مختلفی دسترسی دارد، همه این رنگ ها از نظر ظاهر و عملکرد متفاوت هستند. بخشی از چالش در مورد این رنگ ها این است که برخی از مواد معدنی طبیعی هستند که تکه به تکه یا بسته به معدن تغییر می کنند. رنگدانه‌ای که در یک نقطه از جهان استخراج می‌شود، هرگز دقیقاً مشابه رنگدانه‌ای نیست که در قسمت دیگر استخراج می‌شود، برای مثال اکسید آهن قرمز (سنگ قرمز) یک کوه در آریزونا ممکن است کاملاً متفاوت از آن کانی معدنی در اسپانیا به نظر برسد، اما هر دو به عنوان PR101 برچسب‌گذاری می‌شوند. زیرا از نظر شیمیایی یکسان هستند. از این نظر، خرید رنگ‌های «Dupe» یا «کد مشابه» از برندهای مختلف، در صورتی که به اندازه کافی متفاوت باشند، ممکن است جایگزین مناسبی باشد.

 

مشکلات محو شدن بر اثر عوامل محیطی به غیر از نور UV

رنگ‌های شیمیایی ناپایدار ممکن است به دلایلی غیر از اشعه ماوراء بنفش، محو شوند. عوامل محیطی مانند گرما، تغییرات PH  ، اسیدیته، رطوبت ، آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض حرارت مکررمانند نور خورشید در غروب. همچنین توجه داشته باشید که ممکن است واکنش های شیمیایی در رنگ های قابل اعتماد هم وجود داشته باشد (مانند این واقعیت که کادمیوم ها در رطوبت محو می شوند. )

برخی از رنگ‌ها مانند مالاکیت ، ویویانیت و آزوریت به دلیل قرار گرفتن در معرض برخی فلزات یا بایندرهای مبتنی بر عسل می‌توانند فرآیند تغییر رنگ خود را شروع کنند. (از سبز سرد به سبز-زرد گرم)

* تغییرات محیطی در کانی‌های PV14 کبالت ویولت، PG24 اولترامارین سبز، سودالیت، مالاکیت، ویویانیت و آزوریت شناسایی شده است.

–  PG24 اولترامارین گرین اصلی 

نسخه فرار از اولترامارین که در دهه ۱۸۲۰ تولید شد، اما دیگر تولید انبوه نمی شود. این رنگ به عنوان مرحله ای در فرآیند ساخت آبی اولترامارین (قبل از گرم شدن بیشتر با گوگرد) ایجاد می شود. با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است گرمای خورشید بغیر از نور UV مسئول تغییر رنگ در نتایج تست مقاومت در برابر نورباشد.

باتوجه به تغییرات رنگ، محبوبیت و تقاضای آن در دهه ۱۹۶۰ کاهش یافت.  Kremer Pibment )یک تامین کننده رنگدانه خشک مستقر در آلمان) که مجموعه کوچکی از رنگ های آبرنگ پیش ساخته کمیاب را نیز ارائه می دهد، تنها شرکت بزرگی است که در حال حاضر PG24 را ارائه می دهد. بسیار مات است و در حالت غلیظ شبیه کبالت گرین دیپ Cobalt Green Deep است. با بکارگیری نمک، این رنگ جدا می شود تا رنگ آبی اولترامارین پدیدار شود، که نشان دهنده جدایی رنگ و همچنین دانه دانه شدن هنگام استفاده در رنگ آمیزی خیس است. اولترامارین سبز با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش محو می شود و تقریباً به طور کامل در عرض شش ماه از نور پنجره به رنگ آبی استاندارد اولترامارین باز می گردد.

 

– Pyrrol Orange PO73 این رنگدانه هنگامی که بصورت غلیظ استفاده می شود، تغییر کمی می کند.  اما زمانی که رقیق شده و در معرض نور بمدت طولانی قرار می گیرد، پایداری آن  کاهش یافته و به قرارگرفتن در معرض گرما نیز حساس است.  رنگدانه  PO73 یک نارنجی بسیار بادوام بخصوص درحالت غلیظ است. این درحالی است که برای نقاشی‌های دیواری در فضای باز یا ساختمان‌های اداری با پنجره‌های شیشه‌ای بزرگ که اجازه می‌دهد گرمای اشعه خورشید به طور مکرر در طول زمان به آثار هنری بتابد، ایده‌آل نیست. همچنین برای نمایش طولانی مدت در محیط های دارای لامپ فلورسنت یا اشعه UV مانند دفترکار، گالری و … مناسب نیست.

توجه کنید که  PO73  در هر برند یا هر ضخامتی که بکار رود فرار نیست. به نظر می‌رسد که این رنگدانه تنها زمانی که بسیار رقیق شده یا بصورت ترکیب بکار می رود و یا در رنگ های پاستلی که گرما و آفتاب را به طور مکرر طولانی مدت دریافت می‌کند، محو می شود. این رنگدانه نارنجی، رنگی بسیار قابل قبول برای اکثر هنرمندان می باشد، اما برای پروژه های در فضای باز مراقبت لازم است. بنابراین  معمولاً این رنگدانه به عنوان بسیار مقاوم در برابر نور BW7-8 یا(LFI)  در حالت غلیظ و نیمه رقیق در نظر گرفته می شود، تنها زمانی که با ۶۰ درصد آب رقیق شده باشد با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش بمدت طولانی یا ثابت )مانند یک دوره شش ماهه)، رنگ آسیب می بیند.

هنگام استفاده از سایر رنگ های نارنجی – رنگ هایی بجز رنگدانه های ذکر شده – مراقب رنگ های نارنجی کادمیوم باشید. در آبرنگ وینزور به دلیل درجه مقاومت دربرابر نور، بطور چشمگیری محو می شوند.

در تست مقاومت در برابر نور در مورد آبرنگ Winsor & Newton (شکل بالا)، می‌توان مشاهده نمود که در نمونه رقیق شده برای سایه قرمز نارنجی Winsor PO73 محو شدن جزئی وجود دارد  که قابل توجه نیست. زیرا تقریباً معادل محو شدن سطح LFII  است. با این حال، اگر آن را با آب بیشتری رقیق کنید، این محو شدن می تواند افزایش یابد. حتی می تواند در ساختمان هایی که یک یا دو ساعت در روز نور آفتاب طلوع یاغروب خورشید را از طریق پنجره ها دریافت می کنند، مشکل ساز باشد.

هنگامی که PO73 بخش کوچکی از یک مخلوط رنگی باشد، پایداری کلی در برابر نور کاهش می یابد. مثلا بصورت ترکیب در رنگی که Shadow Violet نامیده می شود، نشانه هایی از محو شدن نشان می دهد . محو شدن PO73 همچنین باعث از بین رفتن رنگ گرم مشابه در برند  پل روبنس به نام Moonlight Purple می شود. بنابراین نتیجه می گردد همه مارک‌های PO73 به‌عنوان یک رنگدانه منفرد، پایداری بیشتری از حالت ترکیبی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارند.

– PV14 بنفش کبالت (Cobalt Violet)

این رنگ یکی از روشن ‌ترین سایه های بنفش و متمایل به صورتی است که خاصیت دانه دانه شدن دارد. حذف آن از پالت خود به دلیل مفید بودن آن در کشیدن گل ها و ایجاد مخلوط های جداکننده رنگ به آسانی ممکن نیست. یکی از رنگدانه های گران قیمت است که گاهی اوقات هنرمندان به دلیل چسبناکی و ضعیف بودن از آن متنفر می شوند. اما طیف رنگی منحصر به فردی داشته وخواص ترکیب بافتی ویژه ای ارائه می دهد، که با هیچ رنگدانه شناخته شده دیگری امکان پذیر نیست.

سودالایت، مالاکیت، ویویانیت و آزوریت

این رنگدانه ها تمام پتانسیل تغییر در تیوب یا برروی پالت قبل از رنگ آمیزی را دارند. تغییر این رنگ ها بعد از رنگ آمیزی بر روی مقوا دیده نشده است و تغییر آن ممکن است در نتیجه رطوبت محیط  باشد.

به عنوان مثال، تصویر زیر نشان می دهد که رنگ Sodalite بر روی مقوای تست در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با نقاشی چهار سال بعد چه تغییری نموده است. درصورتی که هیچ رنگ دیگری در مجموعه پالت ۳۶ رنگی تغییری در این بازه زمانی نداشته است. فقط سودالیت با رطوب،  phیا  تغییرات شیمیایی ناشناخته ناپایدار بود.

علاوه بر تغییر سودالیت در طول زمان (که در صفحه بررسی دانیل اسمیت نیز توضیح داده شده است)، این گمان وجود دارد که مقاومت این رنگدانه بسته به محل استخراج سنگ معدنی متفاوت است.  مثلا ممکن است در استفاده از این رنگ، سیاه سرد با آبی بسیار کمی را از تیوب های کاملاً جدید دریافت کنید.

رنگدانه معدنی طبیعی مالاکیت –  PG39 نسبت به نور مقاوم است ، اما از نظر شیمیایی ناپایدار است و به دلایلی غیر از نور UV مانند اسیدها (احتمالاً واکنش با صمغ عربی و چسباننده عسل)  تغییر رنگ داده و  زرد می شود. همچنین ممکن است در اثر عوامل محیطی مانند سولفیدهای اتمسفر، رطوبت، PH، آلودگی هوا و سایر واکنش های شیمیایی تغییر رنگ داده یا تیره شود. آبرنگ دانیل اسمیت و همچنین رومن زمال Roman Szmal سال ها پیش تولید این رنگدانه مشکل ساز را متوقف کرده اند.

رنگ های چند جزئی

مشکلی که در مورد رنگ های چند جزئی وجود دارد این واقعیت است که آنها نیز به مرور زمان در داخل تیوب جدا می شوند. مثلا درمورد  PR177اغلب جزء سبک تر و نازک تر با مایع بایندر ازاجزاء سنگین تر مانند  PG18 Viridian و PB29 Ultramarine Blue  جدا می شود. معمولا  اگر آنها را خالص بکار ببرید، هر نمونه ای که از تیوب خود خارج می کنید به تدریج رنگ دیگری خواهد داشت. این بدان معناست که برخی از نقاشی‌های شما ممکن است بسیار فرار‌تر از بقیه باشند. (مثلا اگر رنگ آزاد شده از لوله در آن زمان دارای محتوای بالاتری از PR177 باشد)

 (DYES) و رنگدانه های Lake ساخته شده از Dye

رنگینه یا جوهر یک ماده رنگی است که با سابستریتی substrate که با آن زده می شود واکنش شیمیایی برقرار می کند. فرق آن با رنگدانه در این است که در آب محلول می باشد درصورتی که رنگدانه غیرقابل حل می باشد. اکثر محصولات مبتنی بر DYE  در طول زمان محو می شوند. بسیاری از رنگینه ها  در مقابل نور پنجره،‌ در عرض چند روز تا چند هفته علائم محو شدن را نشان می‌دهند. درصورتی که رنگدانه‌های پایدار می‌توانند سال‌ها با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ثابت دوام بیاورند. هنگامی که متوجه شدید که برخی از آنها مستعد هستند، از مصرف آنها اجتناب کنید.

رنگینه‌ها به‌عنوان جوهر چاپگر، جوهر خودنویس، داخل دستگاه کپی، ماژیک ها و همچنین «آبرنگ‌های مایع» که به‌طور خاص «بر پایه رنگدانه» نیستند، بکار می روند. همچنین در لوازم مربوط به کارهای دستی مانند اسپری‌های جوهر، جوهر استامپ، ماژیک های رنگی، اکولاین و جوهر الکلی در دسترس هستند. رنگینه ها همچنین اغلب در رنگ هایی که اپرا، نئون، روشن یا برلیانت نامیده می‌شوند، نیز بکار رفته و به‌عنوان رنگ‌های «طراحی» زنده و پویا، به بازار عرضه می‌شوند. رنگینه‌ها می‌توانند رنگ‌های نئونی روشنی را که هنرمندان در گیاه‌شناسی، نئون‌ها، چراغ‌های خیابانی و دیگر عناصر طراحی به آن نیاز دارند، ، تامین نمایند. آنها می توانند جایگزینی برای رنگ‌های فلورسنت فرار باشند. (مانند  OPERA PINK  رایج و حساس به نور که از ترکیب رنگینه با PR122  ساخته می شود، که محو شدگی بخاطر وجود رنگینه در رنگ می باشد)

رنگینه ها معمولاً به شکل مایع، شفاف و پر جنب و جوش هستند. آنها را می توان بصورت مصنوعی با تغییرات شیمیایی در آزمایشگاه تهیه نمود و یا از گیاهان و منابع طبیعی استخراج کرد. در این حالت می توان از آن برای رنگ کردن لباس (مانند رنگ نیلی) استفاده نمود. همچنین با افزودن نمک یا پلیمرها به آن در ساخت رنگدانه های lake استفاده می گردند.

رنگینه ها رنگ‌های اشباع روشنی را ارائه می‌دهند که معمولاً در استفاده از رنگدانه های معدنی طبیعی مقاوم در برابر نوریافت نمی‌شوند. بنابراین بسیاری از مردم استفاده از آنها را انتخاب می‌کنند، حتی اگر آن‌ها فرار باشند. زیرا رنگ‌های زنده‌ای را ارائه می‌دهند که با رنگدانه‌های پایدارتر نمی‌توان به آن دست یافت.مثلا  “Opera Pink” در میان هنرمندان گیاه شناسی برای کشیدن صورتی های گلی روشن استفاده می شود و بسیار محبوب است .

معمولاً یک رنگینه قرمز محرک و پویا مانند BR1 یا بنفش متمایل به صورتی روشن معروف به ” BV10 ” به صورت مایع به بایندر اضافه می شود. BV11   ، BR12 و رنگینه های دیگر اغلب در رنگ های گواش design یافت می شوند. این رنگ‌ها می‌توانند در مدت زمان نسبتاً کوتاهی حتی در داخل خانه و کنار نور پنجره‌های مجاور به شدت محو شوند. این محو شدن بسته به برند و میزان رنگ استفاده شده با علائمی که در چند هفته تا چند ماه ظاهر می شوند متفاوت است.

 

سایر رنگهای فرار

  • محصولات مبتنی بر Ecoline، PH Martin Radiant، جوهرهای خودنویس و غیره.
  • همه رنگ های “فلورسنت” یا “نئون”.  گاهی اوقات به منظور درخشندگی رنگ‌ها، رنگدانه‌های غیرقابل مشاهده در پایه رزین به رنگ اضافه می‌شوند. این واکنش به نور UV، مواقعی که رنگدانه ثانویه زیرین مقاوم در برابر نوراست، فرار می باشد. اغلب pr122 یک رنگ ثانویه پایدار در “صورتی اپرا” یا نئون است. اما ترکیبات دیگر این رنگدانه فرار هستند.

در موارد نادر، درخشش زیر نور UV می‌تواند به دلیل وجود فلوریت یا سایر مواد معدنی طبیعی ایجاد شود.  (مانند رنگ آبی آپاتیت از برند دانیل اسمیت. همانطور که دانیل اسمیت گفته است، این امکان وجود دارد که یک روشن کننده نوری مانند فلورسنت نیز به آبی آپاتیت اضافه شود. )

تمام اثر فلورسنت در طول زمان محو می‌شود، اما اساساً در نور روز نامرئی آنچنان قابل مشاهده نبوده و بیشتر در زیر نور سیاه UV قابل مشاهده می باشد.

نکته ای که در مورد رنگ های فلوروسنت وجود دارد این است که دوربین ها نور منعکس شده از رنگ فلورسنت را همان طور که چشم ما تشخیص می دهد نمی توانند ببیند. برای همین اسکن یا عکس جذابیت این رنگ ها را می کاهد و عکس کسل کننده به نظر می رسد و نیاز به ویرایش روشنایی و کنتراست با نرم افزار دارد.

  • صورتی اپرا Opera Pink یا رز نیز گاهی اوقات نئون Neon، Opus، Vivid Pink نامیده می شود و ممکن است در برخی از برندها این رنگ با کلمه “Bright” یا “Brilliant” شروع می شود.در  برخی از برند های خاص فقط نام رنگدانه PR122 را اعلام نموده و چون رنگینه آن بعنوان رنگدانه بحساب نمی آید آن را اعلام نمی کنند. برای همین ممکن است  آن را با برچسب LFII و یا LFIV  یا * از *** ستاره رتبه بندی نموده، در برخی از برندها هم رتبه ای برای آن قائل نمی شوند  “NR” . با عدم اعلام رنگینه، آنها این نکته را بیان می دارند که این رنگ PR122 است که وقتی رنگ فلورسنت در آن مخلوط شده است، محو می شود .

 

  • “رنگ آبی منگنز هیو” که با ماده روشن کننده ای شبیه به رنگینه فلورسنت به همراه Phthalo PB15) “Lunar Blue”) که یک رنگدانه پایدار است، ساخته می شود و پس از چند ماه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، واکنش آن متوقف می شود. درجه مقاومت آبی باقیمانده در حدود LFI  تا LFII  است.
  • آپاتیت آبی Blue Apatite genuine که دارای مقداری فلورسانس طبیعی است (احتمالاً بخشی از کانی فلوریت) که تنها بخشی از این رنگ است که در طول زمان محو می شود.
  • سایر رنگ‌ها، جوهرها و مدادهای رنگی که بدون فهرست مواد به فروش می‌رسند: رنگ‌های مقرون به صرفه، رنگ های کودکان و دانش‌آموزی که کدهای رنگدانه‌ای در فهرست ندارند، باید فرار درنظر گرفته شوند شوند . (برندهای کوچکتر و کمتر شناخته شده، حتی محصولاتی مانند اکریلیک و جوهر خوشنویسی که مواد تشکیل دهنده را ارائه نمی‌دهند، و باعنوان «Lightfast» به فروش می رسند قابل اعتماد نیستند و  باید مستقل آزمایش شوند. از آنجایی که جوهرهای طراحی ضد آب ممکن است مورد توجه نقاشان آبرنگ باشد، ذکر این نکته حائز اهمیت است که آنها فرار می باشند.

 

منبع:

https://www.kimcrick.com/pages/fugitive-pigments-list-lightfast-test-problems-art-supplies

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[metform form_id="6357"]
[metform form_id="6345"]

فراموشی رمز