آموزش

روش ساخت بوم نقاشی

ابزار لازم برای ساخت بوم نقاشی

فهرست مطالب

یکی از اولین و مهمترین لوازم برای شروع یک نقاشی بوم نقاشی می باشد. شما قبل از شروع هر نقاشی و حتی وقتی ایده نقاشی به ذهنتان خطور کرد، اندازه و بافت بوم را در نظر می گیرید. چرا که یک بخش پر اهمیت در نقاشی انتخاب بوم می باشد. و بنا به اینکه صفحه نقاشی شما مستطیل باشد یا مربع، دایره باشد یا بیضی سایز کوچک باشد یا بزرگ، پرتره باشد یا لند اسکیپ به انتخاب بوم می پردازیم. حتی بافت پارچه بوم می تواند بر نقاشی تاثیرگذار باشد. نقاشان پرتره برای اینکه لطافت پوست صورت را نشان دهند از بوم هایی با بافت پارچه نرم استفاده می نمایند.

حال که به اهمیت بوم نقاشی پی بردیم، در انتخاب و خرید آن وسواس لازم را بخرج می دهیم و از هر بومی برای کار خود استفاده نمی نمائیم. چرا که همانطور که یک رنگ بی کیفیت می تواند نقاشی نقاش را خراب کند یک بوم بی کیفیت نیز همین کار را با نقاشی می کند و می تواند کار شما را بی ارزش کند.

انواع بوم های نقاشی را می توانید از فروشگاه های لوازم تحریر و فروشگاه لوازم هنری تهیه فرمائید. اما گاهی پیش می آید که دسترسی به یک فروشگاه لوازم هنری با لوازم باکیفیت دشوار می باشد. یا می خواهید تهیه بوم برای شما هزینه کمتری در بر داشته باشد. پس در این مواقع بهترین گزینه ساخت بوم توسط خودتان است. در گذشته نقاشان بوم های نقاشی خود را خودشان تهیه می کردند. این کار به آنها آزادی عمل بیشتری می داد، تا هم سایز دلخواه و هم پارچه مناسب را برای بوم خود استفاده نمایند. در ادامه طرز ساخت بوم نقاشی را با هم یادمی گیریم.

ساخت بوم نقاشی در خانه

ساخت بوم در منزل توسط خودتان کار بسیار ساده ای است و نیاز به ابزار و لوازم خاص و پیچیده ای ندارد. ابزار لازم برای ساختن یک بوم نقاشی بشرح ذیل می باشد:

  1.  کلاف چوبی بوم
  2. پارچه بوم
  3. منگنه کوب
  4. جسو یا چسب سریشم
  5. بوم کش
  6. چکش

کلاف چوبی بوم

 

هر بوم دارای یک چهارچوب از جنس چوب می باشد که به آن کلاف بوم می گویند. انواع مختلفی از کلاف های چوبی با قطر و سایز متفاوت در بازار موجود می باشد. کلاف های معمولی با قطر ۲ و ۳ سانت و کلاف های موسوم به دیپ با قطر ۴ یا ۶ بفروش می رسند. حتی متوانید خودتان اقدام به ساخت کلاف بوم کنید. این کار نیاز به مهارت نجاری داشته و شما می بایست از یک گونیای فارسی بر برای ساخت زوایای ۴۵ درجه استفاده کنید. همچنین می توانید از بوم های قدیمی و یا خراب خود استفاده نموده و پارچه آن را جدا نموده و از کلاف آن مجدداً استفاده نمائید.

 

پارچه بوم

برای ساخت بوم ما از پارچه کرباسی و متقال استفاده می نمائیم. این پارچه ها دارای بافت ساده و فشرده ای بوده و از جنس کتان و پنبه می باشند. از این پارچه بیشتر برای آستر مبلمان، ساخت چادر ، بادبان، کیف، کفش و … استفاده می نمایند. کرباس دارای نخ ضخیم بوده و دوام بالایی دارد برای همین در بین نقاشان محبوبیت خاصی دارد. در گذشته از پارچه های بادبانی برای ساخت بوم استفاده می نمودند. این پارچه ها از کرباس کنفی بود.  اما امروزه از پنبه یا لنین برای ساخت پارچه کرباسی استفاده می نمایند. برای ساخت بوم از انواع پارچه با بافت خشن، زبر و نرم استفاده می نمایند. اینکه از بوم با بافت درشت یا ریز استفاده نمائیم بستگی به نقاشی و سبکی که استفاده می نمائیم. معمولا برای نقاشی پرتره از بوم با بافت ریز و برای تابلوهای آبستره بافت درشت تر ترجیح داده میشود.

منگنه کوب

برای محکم کردن پارچه روی بوم به منگنه کوب نیاز داریم. برای این کار از منگنه چوب استفاده می نمائیم تا پارچه روی بوم محکم گردد.

جسو یا چسب سریشم

برای زیرسازی بوم و برای این اینکه رنگ به پشت پارچه پس نزند و کار ما را خراب نکند از جسو استفاده می نمائیم. برای این کار پارچه بوم را چندین دست جسو می زنیم و بعد روی آن نقاشی می کنیم. وقتی کار رنگ روغن انجام می دهید، می توانید بجای جسو از چسب سریشم یا چسب چوب هم استفاده نمائید. اگر پارچه را قبل از اینکه روی بوم بکشیم، جسو بزنیم پارچه شل نمی شود.

چکش

برای محکم کردن منگنه ها از یک چکش استفاده می نمائیم.

برای اینکه یاد بگیرید که چطور یک بوم نقاشی ساخته می شود، ویدئوی زیر را مشاهده نمائید.

 

مطالب مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[metform form_id="6357"]
[metform form_id="6345"]

فراموشی رمز